Dálnice, kde nákladní auta jezdí jako elektrické vlaky.
To, co se zdálo být jen vtip, může být i skutečnost. Výše uvedené video, mluví samo za sebe. Přestože bylo umístěno na web pouze před několika dny zaznamenalo již 1,4 milionu shlédnutí.
Představa, že jednoho dne budou na dálnicích jezdit vozidla napájená zelenou elektřinou, se stává realitou.
Nákladní auto se připojí na elektrický zdroj a pojede, odpojí se tam kde potřebuje. Zbytek cesty do konečné destinace dojede na vlastní dobitý zdroj. Z nápadu se v několika měsících stala realita.
Spalování nafty a benzínu se přibližuje ke svému konci. Díky stále lepším a levnějším bateriím se provoz elektrických kamiónů jeví jako vhodné řešení. Minimálně jedno století jsme strávili budováním železniční infrastruktury, která využívá troleje k napájení vlaků. Na stejném principu fungují v mnoha českých městech i tramvaje a trolejbusy. Proč nevyužít stávající zkušenosti na dálnicích? V Německu se tato technologie testuje bezmála 21 měsíců a stále ještě bude po celý příští rok. Konečným záměrem je představa vybavit 1/3 celkové německé dálniční sítě trolejemi a tak snížit emise, které jinak vyprodukuje stávající nákladní doprava až o celé 2/3. Systém je vysoce operativní a bude převážet zboží z depa do skladů a naopak, přičemž závěrečnou část cesty již mimo elektrickou síť bude vykonávat baterie nebo jiná forma hybridu. Právě nemožnost provádět tento typ rozvozu od dveří ke dveřím je jedním z nejzásadnějších limitujících faktorů železnice. Stejným omezením trpí železnice i v případě cestujících.
David Cebon, profesor strojního inženýrství z Cambridgeské univerzity, řekl:
“To, co děláte, je, že přivádíte elektrony do vozidla kabelem, místo toho, abyste se snažili přenášet je v krabici baterie. Je to nejefektivnější řešení, nejefektivnější využití energie. Myslíme si, že je možné, aby se systém sám zaplatil.
Cenu elektřiny můžeme nastavit pro provozovatele nákladních vozidel natolik levnou, že nižší náklady zaplatí dodatečné náklady na nákladní vozidlo, zhruba takto, za rok a půl. K tomu se domníváme, že je možné použít část peněz, které se vrátí z prodeje elektřiny na zaplacení provozovatele infrastruktury způsobem, který z ní udělá atraktivní investici financovatelnou ze soukromých zdrojů. A myslíme si, že kromě toho zůstane dost peněz na to, aby se vládě zaplatila daň, která by nahradila daň z pohonných hmot.
Skutečné potíže jsou s některými cestami do opravdu odlehlých částí země. A existuje silný důvod pro to, abychom si řekli: “Podívejte se, na některé z těchto cest použijme hybridní vozidla. Ale většina systému funguje velmi dobře na velmi účinnou elektřinu a můžete to udělat rychle.
Takže si myslím, že je to atraktivní věc, pokud to jde.”
Velká Británie plánuje zákaz prodeje nákladních aut na fosilní paliva v roce 2040. Tedy za 18 let. Zbytek Evropy bude následovat krátce poté. V příštích 3 – 5 letech se anglická vláda musí rozhodnout zda má tato technologie budoucnost a obrovská investice se vyplatí.
Nedokážeme předvídat budoucnost, avšak myšlenka elektrických trolejí se již brzy může stát každodenní součástí života na našich dálnicích.
(Poznámka VRTaků – německá testovací dráha se nachází na dálnici A5 mezi městy Frankfurt nad Mohanem a Darmstadt, technologii vyvíjí firma Siemens)
Toto video obdrželo tisíce komentářů, níže pouze několik příkladů:
“Legrační je, že tato technologie je téměř 130 let stará a najednou se dostává opět do popředí.”
“Dejme tomu několik roků a bude to na titulních stránkách.”
“Věc jako tato je proč miluji vývojové inženýrství. Není to vždycky jenom o znovuobjevení kola. Někdy je to o vyřešení hádanky s použitím střípků, které leží kolem nás .”